Metaverse en virtual reality: wat hebben ze met elkaar te maken?
Sinds Facebook in oktober 2021 heeft aangekondigd de naam van het bedrijf te veranderen naar Meta, springt ineens de term ‘metaverse’ overal in beeld. Maar wat is de metaverse precies? En bestaat het niet al veel langer? In deze blog leggen zullen we uitleggen wat de metaverse precies is, voor welke toepassingen het gebruikt kan worden, hoe virtual reality in het verhaal van metaverse past, en wat we in de toekomst van de metaverse kunnen verwachten.
Wat is de Metaverse?
Simpel uitgelegd is de metaverse de digitale wereld waarin we ons bevinden. Denk bijvoorbeeld aan een online multiplayer spel waarbij je met vrienden in een virtuele wereld aan het rondlopen bent. In deze digitale wereld kun je eigenlijk alles doen wat je in de normale wereld ook zou kunnen doen, maar dan vanaf het gemak van je computer, game-console, smartphone of VR bril. Maar naast het spelen van een spel zijn er nog veel meer toepassingen van de metaverse. Meta (voorheen Facebook) richt zich bijvoorbeeld met name op het sociale aspect van de metaverse. Wat Meta wil bereiken is een complete digitale wereld waarin je met een online avatar kunt rondlopen en afspreken met vrienden.
elangrijk om te weten is dat de metaverse op dit moment nog een globaal concept is. Het is dus nog niet mogelijk om zomaar ‘in de metaverse’ even af te spreken. Wel is het mogelijk om in een specifieke game af te spreken, zoals bijvoorbeeld VRChat. Maar het grote verschil hiertussen is, is dat wanneer je in VRChat afspreek met een vriend, je alleen in VRChat kunt blijven. Terwijl als we in de toekomst in de metaverse zouden afspreken, je vanuit de metaverse naar de verschillende games toe kan gaan.
Wat is virtual reality?
Virtual reality betekend letterlijk ‘virtuele realiteit’. Het is een complete digitale omgeving waarin je bijvoorbeeld een spel kunt spelen. Waar je normaal gesproken met muis en toetsenbord voor een computer zou zitten, kun je met een virtual reality-bril op het spel veel realistischer zelf beleven. Het mooie van virtual reality is dat je doormiddel van de VR bril veel dichter op de actie zit. Je kijkt letterlijk door de ogen van de hoofdpersoon van het spel (first person). Dit principe leent zich perfect voor de metaverse, omdat het de bedoeling is om de metaverse zo realistisch en aangenaam mogelijk te maken voor de gebruikers.
Een VR bril kan daarom gezien worden als middel om in de metaverse terecht te komen. Net zoals een Playstation of een Xbox gebruikt kan worden om in de metaverse te komen. En virtual reality kun je zien als een manier waarop je de metaverse betreedt en met andere mensen omgaat. Meer weten over wat virtual reality precies is? Lees dan deze blog eens door.
XR in de Metaverse
XR (extended reality) is de overkoepelde term van VR, AR en MR. Met XR bedoelen we daarom alle vormen van realities. De metaverse beperkt zich namelijk niet alleen maar tot virtual reality, maar zal ook toetreden tot augmented en mixed reality. Deze vormen combineren de echte fysieke wereld met de digitale wereld. Met augmented reality sluit je je niet meer af van de werkelijke realiteit, maar maak je een combinatie tussen de online wereld en de wereld waarin je rond beweegt. Een simpel voorbeeld hiervan is een online videomeeting via een programma zoals Microsoft Teams of Zoom. In plaats van alleen maar elkaar te kunnen zien via een scherm, kun je met een AR bril de ander iets laten zien wat jij ook ziet. En dit allemaal in een klein schermpje in je ooghoek, zodat je ook nog andere dingen kunt doen.
Wat gaan we nog meer zien in de Metaverse?
- Digital twins: een digital twin is een exacte kopie van iets uit de virtuele wereld naar de digitale wereld. Het meest bekende voorbeeld van een digital twin is Google Maps. Hierbij is een exacte kopie gemaakt van alle wegen en routes uit de echte wereld, en kun je online precies opzoeken waar je naartoe moet.
- Virtuele trainingen: omdat XR-technologie steeds realistischer wordt, kunnen trainingen steeds beter uitgevoerd worden. Denk hierbij aan een piloot die met behulp van een VR bril zijn eerste vlucht maakt voordat hij in een echt vliegtuig stapt.
- Sociaal digitaal leven: steeds meer bedrijven richten zich op het sociale aspect van de digitale wereld. Applicaties zijn niet meer alleen gericht op gamen, maar steeds meer op het met elkaar in contact komen. Zo kun je tegenwoordig zonder problemen met een vriend aan de andere kant van de wereld afspreken.