Hoe zet je een VR Ruimte op?
Wil je een VR arcade gaan opstarten, een bedrijfsruimte vullen met VR of gewoon een goede setup maken voor jouw VR systeem? Dan helpen wij je graag een eindje op weg! In deze blog leggen wij je uit hoe je op de beste manier jouw VR apparatuur kunt neerzetten en geven we wat handige tips om dit te doen.
Op welke manieren kun je een VR ruimte indelen?
1. Standing only
De makkelijkste manier om VR werkend te krijgen is de ‘standing only’ opstelling. Hiervoor sluit je de VR-headset aan op de computer, zorg je er voor dat er ten minste 1 x 1 m vrije ruimte is en je kunt aan de gang met je VR-games. Standing-only kun je bijvoorbeeld ook gebruiken wanneer je op een stoel achter je computer zit om VR te spelen.
2. Room scale
Een room-scale opstelling wijkt al meer uit naar een professionele opstelling. Room-scale betekent dat je niet meer stilstaat op één plek, maar dat je kunt bewegen met de headset op. Voor een room-scale opstelling heb je een minimale ruimte van 2,5 x 2,5 m en een maximale ruimte van 5 x 5 m (HTC Vive) of 10 x 10 m (HTC Vive Pro). Wanneer je als VR-arcade gebruik wil maken van meerdere room-scale ruimtes, dan kun je een ‘cubicle’ bouwen. Dit is een aparte ruimte van ongeveer 3 x 3 m waar spelers in hun eigen kamer kunnen spelen.
3. Free roam
De ultieme manier om VR te beleven is een free-roam opstelling. De free-roam opstelling is eigenlijk hetzelfde als een room-scale opstelling, maar dan compleet draadloos! Je kunt een ruimte van 10m x 10m vullen met maximaal 3 HTC Vive of Vive Pro headsets. Iedere draadloze headset kan vrij bewegen op een plek van 3m x 3m. Op deze manier kun je 3 plekken van 3m x 3m gebruiken om 3 spelers tegelijkertijd te laten rondlopen.
Hoe werkt de VR tracking?
De tracking van je headset en controllers is bepalend voor de algehele gebruikerservaring. Het is daarom goed om te weten welke soorten tracking systemen er zijn en hoe deze systemen werken. Over het algemeen kun je het grootste onderscheid maken tussen inside-out tracking en outside-in tracking. Bij een VR-headset die gebruik maakt van inside-out tracking, bijvoorbeeld de Samsung Odyssey+, zit er een camera in de headset. Deze camera bekijkt de gehele ruimte en kan op basis van de ruimte een nauwkeurige inschatting geven van waar de headset en de controllers zich bevinden. Het voordeel hiervan is dat het opzetten van de headset veel makkelijker is (je hoeft tenslotte geen externe sensoren neer te zetten), maar het nadeel is dat de tracking minder nauwkeurig is.
Outside-in tracking
VR-headsets met externe sensoren maken gebruik van outside-in tracking. Deze vorm van tracking is populairder bij VR-headsets die in een grote ruimte spelen, of die een nauwkeurigere tracking willen hebben. Het is daarom ook aan te raden om in een VR-arcade gebruik te maken van externe tracking systemen, zoals de HTC Vive Pro.
Het meest gebruikte tracking systeem voor professionele gebruikers zijn de sensoren van HTC Vive: de basisstations 1.0 en basisstations 2.0. De basisstations 1.0 - ook wel bekend als lighthouses 1.0 - zijn de originele tracking systemen van de HTC Vive. Deze basisstations werken op basis van het uitzenden van een ‘laserstraal’. Deze straal wordt opgevangen door de sensoren op de headset en controllers, waardoor de basisstations precies weten waar jij je in de ruimte bevindt. Let wel op, want meer dan twee basisstations 1.0 kunnen niet met elkaar samenwerken. Je kunt een ruimte van 5 x 5 m inrichten met de basisstations 1.0.
De basisstations 2.0 - ook wel SteamVR Tracking 2.0 genoemd - werken net iets anders dan zijn voorganger. Het is met deze basisstations namelijk ook mogelijk om er meerdere in één ruimte op te hangen! Hierdoor kan je de speelruimte uitbreiden tot maar liefst 10 x 10 m! Het is helaas niet mogelijk om de basisstations 2.0 apart aan te schaffen, deze zijn momenteel alleen te bestellen via een nieuwe HTC Vive Pro Full Kit.
Op welke manier plaats je de tracking sensoren?
De ideale plaatsing van de basisstations en sensoren bevinden zich tegenover elkaar in de twee hoeken van het speelgebied. De basisstations dienen op een hoogte van ongeveer 2 meter te hangen, en richten in een schuine hoek naar beneden. Je kunt er voor kiezen om de basisstations in de muur te boren, waardoor ze goed vastzitten en niet meer kunnen bewegen. Maar voor een mobiele set-up is het handiger om de basisstations op een statief te zetten. Een alternatief voor de statieven is het plaatsen op een montage klem, maar hiervoor dien je wel een plek nodig te hebben waar je de klemmen op kunt hangen.
Tip: wanneer je als VR-arcade gebruikt maakt van ‘cubicles’ kunnen truss systemen een goede uitkomst bieden voor je setup. De montage klemmen zijn eenvoudig te bevestigen aan het truss systeem, waardoor je een ideale arcade-setup kunt maken.
Hoe kun je het beste het TV-scherm ophangen?
Beeldschermen en computers dienen op veilige afstand te staan. Helemaal wanneer iemand room-scale of free-roam speelt, moet je ten alle tijden zien te voorkomen dat er tegen het beeldscherm of de computer wordt aangeslagen. Niet alleen omdat het zonde is van je apparatuur, maar ook omdat de speler een onveilig gevoel krijgt wanneer hij of zij iets aanraakt. Het beeldscherm is voor de speler niet van toepassing, maar heeft voor de toeschouwers wel een hele grote meerwaarde. Niets is namelijk zo leuk om je vriend(in) of collega op te zien gaan in de virtuele wereld! De beste plaatsing voor de televisie is dus op een plek waar de speler er niet bij kan, bijvoorbeeld aan de buitenkant van het speelveld. Op die plek is het scherm goed zichtbaar voor toeschouwers, en bestaat er geen / weinig kans dat de speler het beeldscherm per ongeluk slaat.
Waar plaats je de computer?
Je computer is misschien nog wel belangrijker dan het beeldscherm. Hierop wordt ten slotte de game gespeeld, dus zonder computer werkt de VR-headset niet. Zet daarom de computer altijd ergens neer waar er geen risico is dat er tegenaan gelopen of geschopt wordt. Het liefst hang je de computer zelfs zo hoog mogelijk op, zodat er ook geen spelers of toeschouwers aan kunnen zitten.
Ga je voor bekabeld of voor een draadloze opstelling?
VR is nog steeds in opkomst, en er blijven steeds nieuwe ontwikkelingen komen op dit gebied. Een van die nieuwe ontwikkeling is de draadloze VR. Je vervangt met een draadloze opstelling je kabels door een adapter die je op de VR-headset klikt. Hierdoor heb je geen kabel meer naar de computer lopen, maar loopt er alleen een korte kabel naar je adapter. Als speler ben je dus niet meer gebonden aan een kabel die boven je hoofd uitkomt, wat een hele unieke ervaring geeft. Dit geeft ook weer een aantal nieuwe problemen. Zo heeft de speler geen enkele oriëntatie meer waar hij of zij zich in de kamer bevindt, dus moet je extra goed opletten dat je niet bij de muren in de buurt komt. Daarnaast kan een draadloze opstelling problemen geven met de connectie. Een bekabeling is ten slotte betrouwbaarder dan draadloos. Hierom raden wij VR-arcades altijd aan om - wanneer je begint met VR - bekabeld te beginnen. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat de VR-headset goed werkt, en wanneer je dan draadloos gaat spelen kun je altijd nog terugvallen op de bekabeling. Zo heb je altijd een werkende VR-opstelling! Voor de bekabeling raden wij een kabelmanagement systeem aan om de kabels over het plafond te laten lopen.
HTC Vive geeft aan dat een draadloze free-roam maximaal 6 x 6 m mag zijn. Echter wanneer je gebruik maakt van meerdere basisstations 2.0 en de antenne van de draadloze set-up goed verspreid; kun je deze ruimte uitbreiden tot een draadloze free-roam ruimte van 10 x 10 m. Je kunt maximaal 3 HTC Vive of Vive Pro headsets in een ruimte neerzetten. Dit heeft te maken met de verbindingsmodus. Check dus altijd in de instellingen van de Vive Wireless App of de headset in de juiste modus staat.
Kun je ook spelen met meerdere spelers tegelijkertijd?
Afhankelijk van het aantal gebruikers kun je een ruimte van 5m x 5m of een ruimte van 10m x 10m vullen met draadloze HTC Vive Pro headsets. Je kunt dit doen door vier van de basis stations (2.0) op te hangen en op elkaar af te stellen. Voor maximale dekking is het aan te raden om de basis stations net na het midden op het rechte stuk te hangen, in plaats van in de hoeken. Hierdoor heb je een maximale dekking van de stations.
Belangrijk is ook dat je iedere (draadloze) headset op een andere modus zet. Dit kun je doen door naar de instelling in de Vive Wireless App te gaan en vervolgens de 'connectie mode' te veranderen. Je kunt daarbij kiezen uit modus 1, modus 2 en modus 3. Doe je dit niet, dan zul je merken dat wanneer je een tweede headset probeert te koppelen; de eerste headset uitvalt. Het is ook sterk aan te raden om iedere draadloze gebruiker een eigen 'draadloze' ruimte te geven van ongeveer 3m x3m. Hiermee voorkom je dat spelers door en tegen elkaar gaan lopen, en garandeert HTC de beste draadloze dekking.
Overige tips en tricks voor het opzetten van een virtual reality ruimte
- Zorg er voor dat er zo min mogelijk reflectie in de kamer is. Reflectie kan invloed hebben op de basisstations, waardoor ze de tracking niet goed meer uitvoeren. Denk hierbij aan reflectie van televisieschermen, ramen en andere glimmende oppervlakken.
- Laat de speler op een apart soort grond lopen. Wanneer iemand een VR-headset op heeft, heeft diegene geen idee meer waar hij of zij zich bevindt. Door het ‘speelgebied’ een ander soort materiaal te geven (bijvoorbeeld rubber) kan de speler aan de hand van de grond voelen waar hij of zij ongeveer is. Dit geeft een veilig gevoel.
Professionele installatie door Unbound XR
Heb je na het lezen van dit artikel behoefte aan professioneel advies op maat? Dan kun je contact met ons opnemen. Je kunt een afspraak met ons maken om een ‘schouwing’ op jouw locatie te laten uitvoeren. Dit heeft de volgende voordelen voor jouw bedrijf:
- Wij komen persoonlijk bij je langs;
- Wij brengen de benodigde VR apparatuur voor je in kaart;
- Wij denken met je mee om de ruimte te vullen;
- We sluiten af met een concrete afspraak voor een offerte op maat.
Meer informatie over installatie en onze tarieven? Klik op deze link om naar onze informatie pagina te gaan.