bHaptics

Iedereen die de film 'Ready Player One' van Steven Spielberg heeft gezien droomt wel van een virtual reality pak waarmee je volledig wordt ondergedompeld in de virtuele wereld. Want hoe geweldig is het als je niet alleen maar de virtual reality ziet; maar ook voelt?! Met de haptische feedback pakken van bHaptics wordt dit werkelijkheid. Hijs jezelf in het haptische vest, de TactSuit, en voel de impact die je hebt in een VR-game! Geweerschoten, explosies of een lichte bries... Door zelf de intensiteit van feedback in te stellen kun je op een hele leuke manier een extra dimensie toevoegen aan je VR-ervaring. 

Wat is een haptisch pak?

Een haptisch pak, ofwel haptic suit, is een draagbaar pak of vest waarmee je de impact van bewegingen in virtual reality kunt voelen. Doordat er een heleboel individuele sensoren in het gehele pak zitten, kun je vaak op hele specifieke plekken een haptische feedback, in de vorm van een trilling, voelen. Deze feedback kun je bijvoorbeeld voelen wanneer je wordt beschoten in een VR-game, of wanneer er een explosie plaatsvindt. Met deze feedback wordt de speel-ervaring en immersie voor de speler verhoogd, omdat je niet alleen meer de virtual reality ziet; maar ook de virtual reality voelt. 

Welke producten heeft bHaptics?

bHaptics is op het moment één van de meest vooruitstrevende haptic-developers van het moment. Met het TactSuit hebben ze inmiddels een vest met 40 individuele sensoren, een gezichtskussen en arm sleeves met 6 sensoren (per stuk), en handschoenen en schoenen met ieder 3 sensoren per stuk. Hoe meer onderdelen van het TactSut je aandoet, hoe beter de algehele ervaring is. Maar het mooie van het TactSuit is dat het niet per sé nodig is om het gehele pak aan te trekken. Je kunt bijvoorbeeld ook prima alleen het vest gebruiken voor haptische feedback!  

TACTOT Haptisch Vest

Het Haptische Vest is een eerste en meest uitgebreide haptic-feedback product van bHaptics. Door de plaatsing van 40 individuele sensoren op de voor- en achterkant van het vest kun je precies voelen waar je wordt geraakt in een VR-spel. Niet alleen een hele leuke sensatie, maar ook nog eens best handig! Zo voel je in een shooter-game dat je bijvoorbeeld van achteren wordt geraakt en kun je je heel snel omdraaien in de richting van de vijand. Het haptische vest heeft een universele pasvorm, wat betekent dat het geschikt is voor zowel jong als oud, man en vrouw. Het vest werkt met twee klittenbanden die je op de rug van de gebruiker vastzet. Wanneer een speler het vest aandoet dienen de klittenbanden helemaal los te zitten. Daardoor is het vest gemakkelijk met de rits vast te maken. Vervolgens kunnen de klittenbanden aan de zijkant van het vest straks getrokken worden, zodat de haptische feedback goed wordt ervaren door de speler.

TACTAL Haptische Gezichtskussen voor HMD

Het gezichtskussen van bHaptics maakt het mogelijk om haptische feedback op het gezicht te voelen. In het gezichtskussen zitten 6 sensoren die haptische feedback op verschillende sterktes kunnen geven. Ook de intensiteit is hier gelukkig van aan te passen, zodat niet iedere feedback als een headshot voelt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een koel briesje op het gezicht te voelen door de feedback zachtjes aan te zetten. 

Het Tactal gezichtskussen is verkrijgbaar in twee maten: standard en wide. Het standaard model is geschikt voor de HTC Vive, Oculus Rift, Samsung Odyssey en Oculus Quest. De wide-variant is geschikt voor HTC Vive Pro, HTC Vive Focus en Focus Plus en alle Pimax VR-brillen. Het gezichtskussen is eenvoudig op de headset te plaatsen met behulp van klittenband.

TACTOSY Haptische Accessoires

Om de set compleet te maken, is er ook de mogelijkheid om de Tactosy accessoires toe te voegen aan het vest en gezichtskussen. De accessoires bestaan uit twee stuks arm-sleeves, twee stuks handschoenen en twee stuks schoenen. Alle accessoires zijn via een bluetooth-connectie te linken met computer of headset. Voor de handschoenen en schoenen is het nodig om HTC Vive Trackers 2.0 toe te voegen. Deze trackers zorgen er voor dat handen en voeten gebruikt kunnen worden in de games. Zo kun je bijvoorbeeld een VR-spel spelen waarbij je de keeper van een voetbalteam bent. Wanneer je de bal met je handen tegenhoudt, voel je de sensoren op je hand trillen. Bij de arm-sleeves zijn de extra HTC Vive Trackers niet nodig.

Bekijk hier de TACTOSY Arm Sleeves.

Hoe werken de producten van bHaptics?

bHaptics onderscheidt zich van concurrerende haptische oplossing door zijn gebruiksgemak. De bHaptics-apparaten worden niet 1-op-1 gekoppeld met een VR-spel of headset, maar maken verbinding via een bluetooth-apparaat. Als de computer beschikt over bluetooth dan zijn de bHaptics producten eenvoudig te koppelen, maar als de computer niet beschikt over bluetooth dan kun je met de meegeleverde bluetooth dongle altijd een mobiele bluetooth-spot maken. Op één bluetooth-dongle kun je maximaal 5 bHaptics-apparaten koppelen. Dit betekent dat je per computer één volledige set van bHaptics-apparaten kunt verbinden. Het voordeel van een bluetooth verbinding is dat er weinig tot geen interferentie of latentie is wanneer je meerdere bHaptics producten in een ruimte gebruikt. De producten van bHaptics zijn daarmee uitermate geschikt om te gebruiken in professionele en zakelijke omgevingen, zoals bij een VR arcade.

Na aanschaf van bHaptics zul je de bijgeleverde software moeten downloaden en installeren. Deze software, bHaptics Player, maakt het mogelijk de apparaten via bluetooth te verbinden. Voor developers is het mogelijk om een SDK of bHaptics software te downloaden (bHaptics Designer). Deze software maakt het mogelijk om eigen haptic-feedback patronen te tekenen en op te slaan! Dit geeft vooral een unieke ervaring wanneer je eigen feedback-patronen toevoegt aan een virtual reality-film.

Wat is audio to haptics?

Het is met het haptische vest van bHaptics zelfs mogelijk om audio-input naar haptische feedback om te zetten. Deze zogenaamde audio-to-haptics oplossing biedt daarmee de mogelijkheid om iedere VR-game of -film (met geluid) om te zetten naar haptische feedback! Daarmee wordt het mogelijk gemaakt om VR-games zonder native-support, zoals Beat Saber, tóch met haptische feedback te ervaren.

Ook voor muziekanten, producers of gewoon muziekliefhebbers kan de audio-haptische feedback een leuke toevoeging zijn aan de ervaring. Door de extra prikkeling van de feedback wordt je meer meegenomen in de muziek, waardoor de work-flow van producenten en muziekanten aanzienlijk wordt verbeterd. Daarnaast is het ook nog eens heel erg leuk om het vest bij iemand aan te doen en deze voor het eerst jouw muziek te laten "voelen". Tip: sluit hiervoor een noise-cancelling koptelefoon aan op de audio-output, zodat de gebruiker helemaal in de muziek verdiept raakt.

Welke games werken met bHaptics?

bHaptics biedt native-support voor de volgende spellen: Sairento VR (Steam/Oculus), Thrill of The Fight (Steam/Oculus), Space Block Buster (Steam), Space Junkies (Oculus), Snow Fortress (Steam en Oculus), Furious Seas (Steam), VRZ: Torment (Steam), Hell Breakers (Steam) & Tsun-Tsun VR (Steam). Native-support betekent dat de apparaten van bHaptics out-of-the-box bruikbaar zijn met de genoemde spellen. Met de bHaptics software (bHaptics Player) verbind je de apparaten met je computer, en wanneer de producten aanstaan maken deze automatisch verbinding met de games.

Er zijn ook een aantal games te vinden die geen native-support bieden, maar waarmee bHaptics wel compatibel is. In dit geval maken de apparaten gebruik van de Audio-To-Haptics techniek. Dit maakt het mogelijk om populaire spellen zoals Beat Saber en Pistol Whip ook te spelen. Belangrijk is wel dat er een audio-output op de games aanwezig is, zodat de haptische feedback exact weet op welke plek en welke intensiteit het feedback moet geven. 

Het is ook goed mogelijk om zelf aan de gang te gaan met de haptische feedback. Dit is bijvoorbeeld erg gaaf wanneer je een VR-film of -ervaring aan het maken bent. Met de bijgeleverde software bHaptics Designer kun je een haptic-feedback patroon tekenen en dit patroon op een bepaald moment afspelen. Deze manier van feedback-bewerking gaat op dezelfde manier als het toevoegen van ondertiteling op een film; schuif het feedback-patroon onder de (VR-)film en je ervaart op het juiste moment haptische feedback. Erg gaaf om dit bijvoorbeeld te doen tijdens een VR-film met dinosaurussen! Terwijl er een grote dinosaurus op je af loopt en steeds dichterbij komt, voel je het vest steeds harder trillen...

De producten van bHaptics bestellen?

Enthousiast geworden over de toekomst van virtual reality en haptische feedback? Wacht dan niet langer en bestel jouw bHaptics vandaag nog! UnboundVR is de Europese distributeur van bHaptics! Wij kunnen je dus altijd voorzien van de beste service en het juiste advies.

Bekijk hier het complete bHaptics TactSuit.

Advies nodig? Dan helpen we je graag. Je kunt contact opnemen met onze klantenservice door een email te sturen naar: klantenservice@unboundvr.nl. De producten van bHaptics hebben wij tevens beschikbaar als demonstratie, dus indien je de producten graag een keer wilt uittesten; dat kan bij ons!*

* Een demonstratie is alleen op afspraak en voor onze zakelijke klanten. Consumenten kunnen helaas geen gebruik maken van de mogelijkheid tot demonstratie. 

Gerelateerde producten