Wat is augmented reality en hoe kan het worden gebruikt?
Augmented reality is het resultaat van het gebruik van technologie om informatie - geluiden, afbeeldingen en tekst - over de wereld die we zien heen te leggen. Stel je de bekende films "Minority Report" of "Iron Man" voor; met een AR-bril leg je een digitale laag over de echte, fysieke wereld heen.
Augmented reality vs. virtual reality
Augmented reality is anders dan virtual reality. Virtual reality (VR) zijn door een computer gegenereerde omgevingen waarmee je kunt communiceren en waarin je kunt rondlopen. Augmented reality draagt bij aan de realiteit die je normaal zou zien - in plaats van deze geheel te ontvangen zoals het geval met VR.
Augmented reality in de wereld van vandaag
Augmented reality wordt vaak gepresenteerd als een soort futuristische technologie, maar een vorm ervan bestaat al jaren. Zo zouden de heads-up displays in veel gevechtsvliegtuigen al in de jaren negentig informatie tonen over de houding, richting en snelheid van het vliegtuig - en slechts een paar jaar later konden ze laten zien welke objecten in het gezichtsveld het doelwit waren.
In het afgelopen decennium hebben verschillende labs en bedrijven apparaten gebouwd die ons augmented reality geven. In 2009 presenteerde de Fluid Interfaces Group van het MIT Media Lab SixthSense een apparaat dat het gebruik van een camera, een kleine projector, een smartphone en een spiegel combineerde. Het apparaat hangt aan de borst van de gebruiker met een koord om de nek. Vier sensorapparaten op de vingers van de gebruiker konden worden gebruikt om de door SixthSense geprojecteerde beelden te manipuleren.
Pokémon Go
Google introduceerde Google Glass in 2013 en bracht augmented reality naar een meer draagbare interface; een headset ter grootte van een bril. Het wordt weergegeven op de bril-glazen van de gebruiker via een kleine projector en reageert op spraakopdrachten, waarbij afbeeldingen, video's en geluiden op het scherm worden weergegeven. Google stopte eind december 2015 met de productie van Google Glass.
Op dit moment lijken telefoons en tablet de toekomst van AR te hebben. Met de Star Walk-app van Vito Technology kan een gebruiker bijvoorbeeld de camera in zijn tablet of telefoon naar de lucht richten en de namen van sterren en planeten over het beeld heen zien. Een andere app genaamd Layar gebruikt de ingebouwde GPS van de smartphone en de camera om informatie over de omgeving van de gebruiker te verzamelen. Vervolgens wordt informatie weergegeven over restaurants, winkels en bezienswaardigheden in de buurt.
Sommige apps voor tablets en telefoons werken ook met andere objecten. Disney Research heeft een AR-kleurboek ontwikkeld , waarin je een personage in een boek inkleurt en de app op het apparaat start. De app heeft toegang tot de camera en gebruikt deze om te detecteren welk personage je aan het inkleuren bent, en gebruikt software om het getekende personage in een 3D-avatar op het scherm opnieuw te creëren.
Een van de meest populaire manieren waarop AR het dagelijks leven wordt gebruikt, is via mobiele games. In 2016 werd de AR-game "Pokémon Go" wereldwijd een sensatie, met meer dan 100 miljoen geschatte gebruikers op zijn hoogtepunt. Volgens Forbes verdiende het uiteindelijk meer dan $2 miljard. De game stelde gebruikers in staat om Pokémon-personages in hun eigen stad rond te zien stuiteren. Het doel was om de Pokemons te vangen en ze vervolgens te gebruiken om lokaal tegen anderen te vechten in AR-gyms. Een erg leuke bijkomstigheid van deze game - en tevens mooie ontwikkeling in het gaming landschap, is dat veel jongeren ineens naar buiten gingen en kilometeres gingen lopen om die ene Pokemon te kunnen vangen.
Hologrammen
In 2018 werd "Harry Potter: Hogwarts Mystery" de mobiele AR-gaming sensatie. De game laat gebruikers de Zweinstein-wereld om hen heen zien, terwijl ze de mogelijkheid hebben om spreuken uit te spreken, drankjes te gebruiken en te leren van Zweinstein-leraren. De game heeft al meerdere miljoenen downloads in de Google Play Store.
Onderzoekers ontwikkelen ook hologrammen die VR een stap verder kunnen brengen, aangezien hologrammen door een massa mensen tegelijk kunnen worden gezien en gehoord.
Hoewel onderzoek op het gebied van holografie een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van futuristische displays en augmented reality-apparaten, werken we vandaag aan vele andere toepassingen, zoals ultradunne en lichtgewicht optische apparaten voor camera's en satellieten
De toekomst van augmented reality
Dit betekent niet dat telefoons en tablets de enige mogelijkheid zijn voor AR. Onderzoek gaat door met het opnemen van AR-functionaliteit in contactlenzen en andere draagbare apparaten. Het uiteindelijke doel van augmented reality is om een gemakkelijke en natuurlijke onderdompeling te creëren, die echt iets toevoegen aan dag-tot-dag gebruik. Grote merken zoals Apple, Microsoft en Huawei zijn al volop bezig met ontwikkeling van AR-brillen. Op dit moment is de Microsoft HoloLens 2 de meest geavanceerde en meest gebruikte AR-bril.