Virtual Reality (VR) in marketing en merkbeleving
Grote merken zoals onder andere Adidas, The North Face en Coca-Cola zijn allen bezig met de ludieke acties waarmee je met behulp van een virtual reality-bril een toffe beleving kunt ervaren. Want dat is voor een groot deel waar virtual reality om draait; in plaats van dat je statisch naar iets kijkt, kun je met een VR headset de ervaring daadwerkelijk beleven.
Adidas TERREX kleding campagne
Deze VR-campagne van Adidas is tot stand gekomen uit de selectie van hun doelgroep. Voor de lancering van een nieuwe outdoor kleding- en accessoires lijn wilde Adidas hun klanten - wat met name de sportieve outdoor types zijn, een onvergetelijke ervaring laten beleven. Echter is het een onmogelijke taak om iedereen fysiek een berg te laten beklimmen, dus is de campagne in virtual reality ontworpen. Met behulp van 360-graden camera beelden van de klimmers Ben Rueck en Delaney Miller en een geheel nieuw ontwikkelde interactieve 3D VR omgeving konden mensen met alleen een VR-bril op nu zelf de berg beklimmen. Tijdens deze virtuele klim kom je allerlei punten op de berg tegen waar je informatie tot je kan krijgen. Van handige klimmers tips, naar real-life ervaringen van Ben Rueck en Delaney Miller, tot nieuwe productinformatie van de nieuw uitgekomen Adidas-kleding.
Deze VR experience is in meer dan 50 Adidas winkels in 10 verschillende steden in China voor meerdere weken afgespeeld en de experience was te beleven op verschillende Adidas-evenementen (onder andere in Duitsland).
Op reis in een virtuele koelkast
Deze video van Boursin is inmiddels al wat ouder (2015), maar was een van de eerste 360 VR video’s die op unieke wijze een product op de markt zette. In de video neem je een virtuele reis door de koelkast waar je allerlei producten tegenkomt. Deze producten zijn allemaal verwerkt in de ingrediënten van Boursin en je komt met enige regelmaat ook een verdwaald pakje Boursin kruidenkaas tegen. De video is een hele leuke experience die iedereen geheel gratis kan ervaren. De video is gewoon te bekijken op een relatief simpele mobiele VR bril. Je hoeft de video alleen op de YouTube app op te starten en kunt vervolgens je telefoon in een Google Cardboard of vergelijkbaars plaatsen.
Deze video is afgespeeld tijdens verschillende food festivals in de UK. Op een leuke (en zeer toegankelijke) manier hebben bezoekers deze experience kunnen ervaren en heeft Boursin een gave ervaring weten neer te zetten met hun eigen merk in de spotlight.
Virtueel Koningsdag vieren
Koningsdag is natuurlijk een van de grootste en bekendste feestdagen in Nederland. Maar vanwege de corona-crisis heeft het dit jaar, 2020, spijtig genoeg niet fysiek door kunnen gaan. Vanwege de 1,5 meter-maatregelen zijn er een groot deel van het jaar geen evenementen georganiseerd, wat natuurlijk ontzettend jammer is voor veel mensen. Zowel de bezoekers, als organisatoren en artiesten balen hier enorm van. Maar de VRROOM heeft hier toch iets ontzettends gaafs voor weten te ontwikkelen.
In 2020 was de eerste virtuele koningsdag een feit. De VR experience is ontwikkeld in samenwerking met een aantal bekende merken (zoals onder andere Heineken, Unox en DSQUARED). Mensen die naar het festival toe wilden gaan hebben een ticket kunnen kopen waarin ze in een virtuele ruimte konden inloggen. Deze ruimte was een volledig nagemaakt plein in Amsterdam, met Madame Tussauds en een oranje molen op de achtergrond. Er waren zelfs tickets beschikbaar voor VIP ruimtes, waarbij je nog dichter bij artiesten (in VR) kon komen! Alle opbrengsten van deze ticketverkoop zijn tevens naar een goed doel toe gegaan.
Deze VR experience kwam het beste tot zijn recht voor gebruikers die over een VR-bril zoals HTC Vive of Oculus Rift beschikken, maar kan ook zonder VR-bril worden ervaren. Tijdens de virtuele koningsdag waren er allerlei livestreams van DJ’s die te zien waren op een computer of op je telefoon.
De virtuele koningsdag is uiteindelijk door meer dan 10.000 gebruikers bezocht en heeft internationale aandacht gekregen. Daarmee een goed voorbeeld van hoe je virtual reality in het "echte" leven kunt verwerken en daar ook nog eens veel (media) aandacht mee kunt krijgen!
Trainingen in virtual reality
Je zou het wellicht niet direct denken, maar de KLM is een van de meest vooruitstrevende bedrijven op het gebied van virtual reality. De VR-afdeling van KLM is in razendsnelle ontwikkeling van allerlei gave virtual reality toepassingen. Een van de toepassingen van VR bij de KLM is het trainen van medewerkers.
Een van deze trainingen is bijvoorbeeld het bedienen van de passagiers brug. Het development team van KLM heeft een volledige VR-simulatie gemaakt waarin de gebruiker op Schiphol staat en de brug moet gaan bedienen. Alle handelingen die je in het echte leven zou moeten maken, worden in deze simulatie meegenomen. Aan het einde van de simulatie-training krijg je in een overzicht te zien welke handelingen je juist en onjuist hebt gedaan, en wat je de volgende keer beter kunt doen.
Deze manier van training geven is enerzijds leuk voor de werknemers omdat ze met nieuwe technieken werken, maar anderzijds ook nog eens enorm kostenbesparend. Het voordeel van een virtuele training is dat je de virtuele ruimte maar 1 keer hoeft te simuleren. Bij grote projecten - zoals het bedienen van de passagiersbrug, is het daarom veel efficiënter om dit in VR te doen dan in real life.
Film trailers en campagnes in VR
Een van de grootste voordelen van virtual reality is dat de ervaring veel immersiever is. Als gebruiker ben je veel meer ondergedompeld in hetgeen waar je naar kijkt. In plaats van dat je alleen naar een scherm kijkt, zoals je met films veelal doet - beleef je met VR de ervaring door de ogen van het personage. Met andere woorden: je zit zelf in de film! Films spelen hier slim op in door VR-ervaringen mee te nemen in hun campagnes wanneer ze een nieuwe film uitbrengen.
Een voorbeeld van een film-genre dat zich erg goed voor VR leent, is horror. IT (van Stephen King) speelt hier bij iedere release van een nieuwe Chapter bijzonder goed op in. Er is toch iets heel erg engs aan het feit dat je zo dicht bij de clown van IT kunt komen, zonder je hoofd weg te draaien. Tuurlijk, je kunt je ogen dicht doen om het scherm niet voor je te zien; maar het feit dat je de koptelefoon dicht op je oren hebt blijft toch heel erg realistisch (met name als hier in de VR-experience op wordt ingespeeld door bijvoorbeeld voetstappen uit verschillende richtingen laat komen).
Een andere bijzondere leuke (en relatief eenvoudige) VR experiences die zich meer kinderen richt, is "Elliot's Flyover" 360 Video Experience van de bekende Walt Disney-film "Pete's Dragon". In deze experience bekijk je een 360-graden video waarin je op de rug van een draak zit. Deze experience leent zich bij uitstek goed voor campagnes van een film, omdat dit natuurlijk een droom is die werkelijkheid wordt voor veel kinderen!