De verschillen tussen PC VR en Standalone VR
"Welke bril heb ik nodig?" is een veelgestelde vraag in VR-land. Maar deze vraag beantwoorden is nog niet zo makkelijk als je misschien zou denken. Ga je de VR-bril gebruiken om VR-games op te spelen, of wil je de bril bij groepen gaan inzetten om bijvoorbeeld 360 graden video’s te bekijken? Maar ook het feit of je wel of geen PC hebt, en of kabels wenselijk zijn of juist niet zijn belangrijk om mee te nemen in jouw oordeel voor de juiste VR-bril.
Standalone VR (3 DOF vs. 6 DOF)
Een standalone VR-bril is een bril die werkt zonder aangesloten te zijn op een computer. Hierdoor is de VR-bril erg makkelijk in het gebruik, omdat deze niet vastzit met een kabel aan de PC. Maar het nadeel van een standalone VR-bril is dat er (over het algemeen) minder grafische kracht in de bril aanwezig is, en de VR-content gelimiteerd is tot de mobiele VR-brillen. Hierdoor zijn er bepaalde games of applicaties die je niet op een standalone VR-bril kunt afspelen, maar wel op een PC-gestuurde VR-bril.
Dan heb je binnen de standalone VR-brillen nog een verschil tussen het aantal graden bewegingsvrijheid (degrees of freedom, of DOF). De relatief simpele VR-brillen, zoals Oculus Go en Pico G2 4K beslaan 3 DOF. Dit wil zeggen dat je de VR-bril en de controllers alleen naar boven en beneden, en naar links en rechts kunt bewegen. Je kunt met een 3 DOF-bril dus niet fysiek door een ruimte heen lopen, maar alleen ergens naar kijken. Voor het bekijken van een 360-graden video is dit doorgaans geen probleem, omdat je hier fysiek niet aan het bewegen bent. Maar wanneer je fysiek door een simulatie zou willen lopen, dan kun je beter kiezen voor een 6 DOF-headset, zoals Oculus Quest of Pico Neo 2.
PC VR
Een PC VR-bril is - zoals de naam al doet vermoeden, aangesloten op een computer. Het voordeel van een PC VR-bril is dat je gebruik maakt van de grafische kracht van jouw computer (in plaats van de grafische kracht in de bril, zoals bij standalone VR). Hierdoor kunnen grafisch veeleisende applicaties veel mooier en vloeiender worden weergegeven. En omdat ontwikkelaars zich veel meer richten op het ontwikkelen van PC-applicaties, zijn er ook een stuk meer VR-games en andere applicaties op de computer te vinden (bijvoorbeeld via SteamVR).
Een PC VR-bril kent natuurlijk ook zijn nadelen. Zo moet je ten alle tijden de headset bekabeld naar een computer (en soms naar een stroompunt) laten lopen (met uitzondering van de HTC Vive Pro met een Vive wireless adapter). Je zal daarom altijd wel een kabel boven je headset voelen uitkomen. Daarnaast heb je natuurlijk ook het praktische aspect van de computer. Naast dat de computer “VR-ready” moet zijn (en daardoor al wat kostbaarder wordt), moet de computer ook altijd in de buurt staan van de plek waar je wil spelen. Wanneer je jouw eigen plekje hebt om te spelen is dit doorgaans geen probleem, maar wanneer je veel onderweg bent, of steeds je set-up moet veranderen kan dit onhandig zijn.
Tip: Om een VR-game echt goed te kunnen beleven, is het belangrijk dat je beschikt over een goede virtual reality-bril. Er zijn een hele VR-headsets op de markt, maar wist je ook dat iedere VR-headset wel een eigen 'unique selling point' heeft? Neem onze blog Een VR Headset kopen: waar moet je op letten? eens door om te kijken welke VR-headset het beste bij jou past.