Steeds realistischere ervaringen
Inmiddels komen steeds meer mensen in aanraking met virtual reality en is het wat minder speciaal dan dat het in het begin was. Dit heeft te maken met het feit dat virtual reality steeds toegankelijker wordt. Zo heb je de Oculus Quest voor een relatief laag bedrag al in huis en kun je volledig draadloos genieten van goede VR-content, zonder honderden euro's uit te geven aan een game-PC. Maar juist omdat VR bekender wordt, willen developers en aanbieders de ervaring steeds realistischer en immersiever maken. Een van de manieren waarop dit te doen is, is door een haptisch feedback suit toe te voegen aan de ervaring.
bHaptics Tactot Vest
Het bHaptics vest is op dit moment het best uitgewerkte haptische feedback vest ter wereld. In het vest bevinden zich 40 feedback punten die allemaal individueel een trilling kunnen geven. Hierdoor kan extreem nauwkeurig worden bepaald waar op het lichaam jij de feedback voelt. Ter vergelijking: Nullspace's Hardlight Suit had in totaal slechts 16 feedback punten. In combinatie met de andere bHaptics accessoires (gezichtsmasker, sleeves, schoenen en handschoenen) heeft het pak in totaal maar liefst 58 feedback punten.
Op dieet
Een van de eerdere versies van het bHaptics vest woog zo'n 2,5 kg. Al snel werd duidelijk dat dit te zwaar was voor iemand om fanatiek mee te spelen. Daarom heeft bHaptics met de nieuwe bHaptics Tactot Vest geprobeerd om zoveel mogelijk gewicht te besparen. Het vest heeft nu een gewicht van 1,7 kg en dat is een goede keuze geweest. Wanneer je het vest aantrekt merk je wel dat je iets op je lichaam hebt zitten, maar het zit verre van vervelend of zwaar. Je kunt er prima langere tijd mee spelen zonder dat je erdoor vermoeid raakt. Door de rits aan de voorkant is het vest ook nog eens gemakkelijk aan en uit te doen, en door de verstelbare banden aan de zij- en achterkant kun je het vest strak trekken rond je lichaam. Hierdoor is het vest voor iedereen te gebruiken en zit het comfortabel.
Het Tactot vest wordt geleverd met een grote 8250 mAh batterij. Deze batterij heeft zo'n 15 uur speeltijd voordat hij opnieuw opgeladen moet worden (ervan uitgaande dat alle 40 vibratiepunten 1 seconde per 10 seconden trilt op maximale intensiteit). Om de batterij opnieuw op te laden kun je de batterij in een stroomadapter steken. Het duurt vervolgens ongeveer 4 uur voordat de batterij weer op volledige capaciteit is. In de praktijk houdt de batterij van het bHaptics vest het prima voor 2 of 3 dagen vol. Het is voor commercieel (VR-arcade) gebruik wel aan te raden om meerdere vesten aan te schaffen, omdat het verwisselen van de batterij niet erg handig is. De verbinding van het vest is volledig draadloos en verloopt via Bluetooth. Dit is handig, want zo kunnen er meerdere bHaptics vesten in één ruimte worden geplaatst zonder problemen te krijgen met de verbinding tussen de vesten of headsets.
bHaptics Tactal accessoires
Voor het bHaptics vest zijn er meerdere accessoires verkrijgbaar om een compleet pakket samen te stellen. Zo is er een haptic feedback gezichtsmasker die past op alle gangbare soorten VR-brillen, een haptic feedback sleeve voor de armen, handschoenen en aparte haptic schoenen. Veel van deze producten worden nog uitvoerig getets door het team achter bHaptics, waardoor ze nog niet in Europa verkrijgbaar zijn. Alleen het bHaptics gezichtsmasker zal naar verwachting aan het eind van 2019 te koop zijn. Dit gezichtsmasker is vergelijkbaar met een VR Cover gezichtsmasker die je op een VR-bril plakt. Het masker bestaat uit een 'wide' en 'standard' versie. De wijde versie is geschikt voor de HTC Vive Pro, Vive Focus en Pimax-series. De standaard versie is geschikt voor alle andere VR-headsets. Met 6 individuele vibratiepunten zorgt het gezichtsmasker voor een aparte ervaring. Maakt iemand bijvoorbeeld een headshot bij je tijdens het spelen van Pavlov VR, dan voel je dit direct terug in de feedack. En geen zorgen, je kunt de intensiteit van de feedback gemakkelijk zelf aanpassen!
bHaptics software, native support en SDK
bHaptics heeft zijn eigen (gratis) softwareplatform ontwikkeld, genaamd bHaptics Designer en bHaptics Player. bHaptics Player is vergelijkbaar met SteamVR; je gebruikt dit programma om een verbinding te maken tussen je bHaptics producten en de computer. Je kunt in dit programma tevens de vibratiepunten alvast testen. Dit kun je doen door een patroon te tekenen in het programma, waarna het vest gaat trillen op de punten die jij tekent.
Het andere programma, bHaptics Designer, is een web-based programma. In dit programma is het mogelijk om zelf een volgorde van patronen te maken. Dit biedt een heleboel gave mogelijkheden voor developers die hun eigen VR content maken, omdat je precies kunt aangeven waar en wanneer jij wilt dat het vest haptische feedback geeft. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een VR-film aan het kijken bent, en precies op het moment dat er een monster langsloopt... voel je dat het vest een licht trilling geeft! Dit geeft een unieke ervaring omdat je niet alleen maar aan het kijken bent naar een film, maar ook bijna fysiek aanwezig bent. Klik hier om meer te lezen over de programma's.
bHaptics is standaard compatibel met aan aantal populaire games zoals Space Junkies, Tower Tag en Arizona Sunshine. Maar naast deze bekende titels zijn er ook een heleboel minder bekende games waar de haptische feedback van bHaptics mee werkt! Je kunt hier een overzicht zien van alle VR-games die compatibel zijn met bHaptics. Naarmate de haptische feedback suits bekender worden zullen er ook steeds meer games compatibel zijn. Maar voor nu is er al ruim voldoende keus om de haptische feedback te kunnen ervaren.
Conclusie
bHaptics is een bedrijf dat hard aan de weg timmert als het aankomt op (betaalbare) VR haptics. De producten zijn gemaakt met gebruik in de praktijk in het achterhoofd. Zo is er extra aandacht besteed aan het gewicht en aan de pasvorm van de vesten, zodat ze bij iedereen passen en gemakkelijk overgedragen kunnen worden aan nieuwe spelers. Daarmee zijn de producten van bHaptics ideaal om te gebruiken in VR arcades om een extra dimensie te geven aan de totale VR-ervaring.