Krachtige grafische kaart vereist
De Reverb G2 is een PC-gestuurde VR-bril, wat wil zeggen dat de headset altijd met een bekabeling aan een computer moet worden gelegd. Om het meeste uit de bril te halen dient de computer wel over een krachtige grafische kaart te beschikken (aanbevolen: NVIDIA® GTX 1080 of hoger voor de hoogste resolutie, of NVIDIA® GTX 1060 voor lagere resoluties).
HP Reverb G2 beeldresolutie
De HP Reverb G2 biedt in feite dezelfde beeldresolutie als zijn voorganger - HP Reverb G1. Echter, door de verbeterde fresnel-lenzen, wordt het beeld veel mooier weergegeven. Het display van de G2 bestaat uit twee LCD-panelen, beiden met verversingssnelheid van 90 Hz, en een kraakheldere resolutie van 2160 x 2160 pixels per oog. Gecombineerd zorgen dit aantal pixels voor maar liefst 4320 x 2160 pixels; ongekend bij andere vergelijkbare VR headsets! Om een idee te geven van hoe de beeldkwaliteit zich verhoudt met andere VR-brillen: de Reverb G2 beschikt over maar liefst 9.3 miljoen pixels in het beeldscherm. Dat is ruim twee en een half keer zoveel als het aantal pixels dat de Oculus Rift S heeft!
Maar liefst 9.3 miljoen pixels
Dankzij het vernieuwde LCD-scherm worden kleuren mooi en waarheidsgetrouw weergegeven. Echter blijft het een heikel punt dat zwart niet als echt zwart wordt weergeven (zoals wel het geval is bij een OLED-scherm). Een ander voorbeeld van de extreem hoge beeldresolutie van de Reverb G2 is dat je er professioneel gezien een stuk beter mee kunt werken. Waar het lezen in virtual reality eerst een beperking was door de relatief kleine sweet spot van andere VR-brillen, is dat met de Reverb G2 verleden tijd!
Verbeterde lenzen en tracking
HP Reverb G2 maakt gebruik van verbeterde fresnel-lenzen. Deze lenzen zorgen er onder andere voor dat beelden mooier worden weergeven, er minder ghosting in de headset plaatsvindt en dat de sweet spot groter wordt. Met name de verbetering in de sweet spot is een groot voordeel ten overstaan van vergelijkbare VR-brillen. Met de sweet spot van de Reverb G2 is de sweet spot niet beperkt tot een enkel plekje waar je je op moet focussen, maar ligt de sweet spot veel breder (bijvoorbeeld in vergelijking met de HTC Vive Pro, Valve Index en Oculus Rift S). Daarnaast is de IPD (interpupillary distance - de afstand tussen je ogen) aanpasbaar tussen de 60 mm en 68 mm. Met deze aanpasbaarheid is de headset praktisch geschikt voor iedereen.
Gezichtsveld (FoV)
De FoV (field of view - het gezichtsveld) van de HP Reverb G2 is 114 graden. Dit is vergelijkbaar met de Reverb G1. Maar in combinatie met de betere sweet spot belooft de FoV bij de HP Reverb G2 zelfs nog wat beter te worden dan bij de G1.
Screen Door Effect
Vanwege de extreem hoge resolutie en de verbeterde lenzen komt de Reverb G2 zo dicht als mogelijk in de buurt van geen screen-door-effect. Dit maakt de headset dan ook uitermate geschikt voor het bekijken van video’s of het spelen van simulatie spellen, omdat virtual reality er met de G2 nog nooit zo realistisch heeft uitgezien.
Inside-out tracking
De G2 heeft vier ingebouwde camera’s - twee meer dan de G1. Deze twee extra inside-out camera’s (geplaatst aan de zijkant van de headset) zorgen ervoor dat de tracking van de ruimte en van de controller betrouwbaarder is. De inside-out tracking betekent wel dat de headset jammer genoeg niet standaard is te gebruiken met externe sensoren - en daardoor niet met Valve Index controllers en/of Vive trackers.
Vernieuwde controllers
De controllers van de Reverb G2 zijn verbeterd ten overstaan van de bekende WMR-controllers. Het design is soortgelijk gebleven, maar de controllers bieden nu een betere manier van tracking en meer mogelijkheden met betrekking tot individuele vinger-tracking (zoals de Oculus touch controllers). De controllers maken nu direct automatisch connectie met de headset zo gauw deze aangaat, waardoor je niet meer iedere keer de controllers opnieuw met de headset hoeft te koppelen.
De tracking van controllers is ook sterk verbeterd. Met name door toevoeging van de twee extra inside-out camera’s op de zijkanten van de headset zorgen ervoor dat je de controllers veel vrijer kunt bewegen zonder tracking te verliezen. Wel zit er nog steeds een punt op de bovenkant van de headset waar de controllers zich op een blinde vlek bevinden. In dat geval blijft outside-in tracking - het opzetten van externe sensoren, toch superieur aan de inside-out camera tracking, alhoewel inside-out tracking in gebruik ook wel erg praktisch is.
Koptelefoon in samenwerking met Valve
De Reverb G2 gebruikt dezelfde koptelefoon als de Valve Index. Deze headset, en koptelefoon, worden geprezen om hun goede geluid dat 180 graden om de gebruiker heen draait. Hierdoor klinkt het geluid alsof je in een film zit, wat de VR-ervaring een stuk beter en immersiever maakt. De oordoppen van de koptelefoon kunnen zowel naar voren en achteren, als boven en onderen worden verplaatst. Hierdoor kan de koptelefoon voor iedereen goed op maat worden gezet en is het absoluut niet hinderlijk om de koptelefoon op je oren te hebben zitten. De Reverb G2 beschikt niet over een headphone jack, dus het is helaas niet mogelijk om de ingebouwde koptelefoon los te maken en zelf een (noise-canceling) koptelefoon op aan te sluiten.
De Reverb G2 heeft dezelfde (dubbele) ingebouwde microfoon als de G1. Een van de microfoons is specifiek bedoeld voor het gebruik tijdens gaming, terwijl de andere microfoon gebruikt kan worden voor voice-control (via Cortana).
Sterk verbeterd comfort
De HP Reverb G2 biedt eenzelfde soort pasvorm als de Valve Index. Dat is goed nieuws; want de Valve Index is een ontzettend comfortabele headset! Een andere handige feature is dat de volledige hoofdband in een hoek van 90 graden omhoog gezet kan worden. Hierdoor is de headset comfortabel tegen het gezicht aan te houden, zonder dat je de headset daadwerkelijk hoeft op te zetten. Dit is met name erg handig voor gebruikers die de headset vaak op en af zetten (zoals ontwikkelaars).
De headset is vast te zetten door het klittenband strak aan te trekken. De G2 heeft geen draaiknop zoals de Valve Index op de achterkant van de headset zitten. Hierdoor is de achterkant van de headset niet vast te draaien, maar dien je de klittenbandjes steeds los te maken wanneer iemand anders met de headset op gaat spelen.
De Reverb G2 is een van de lichtste VR-brillen van dit moment. Met een gewicht van slechts 550 gram is de headset erg licht en zit deze comfortabel voor langere tijd op het hoofd. Alleen de Oculus Rift CV1 (welke inmiddels uit productie is) is met 471 gram een lichtere VR-headset.