Wat is virtual reality?
Virtual Reality - VR - lijkt langzaam de wereld over te nemen. Steeds meer scholen, bedrijven, ziekenhuizen en arcades stappen over naar virtual reality. Maar wat is het precies? En wat kun je met virtual reality allemaal doen? Virtual Reality (VR) is een omgeving die volledig met computers wordt gesimuleerd. Via een VR-headset kun je in de computer gegeneerde omgeving rondkijken. Omdat de virtuele omgeving volledig met de computer wordt gemaakt, wordt je niet meer beperkt tot de fysieke logica van de echte wereld. In de virtuele wereld kun je bijvoorbeeld urenlang de dieptes van de oceaan verkennen, of teruggaan in de tijd om de eerste maanlanding te herbeleven. De beperkingen van virtual reality liggen bij de fantasie en vaardigheden van de ontwikkelaar.
Scherper wordende beeldresoluties
Virtual Reality wordt steeds moeilijker om van de echte realiteit te onderscheiden. De beeldresolutie van headsets wordt steeds scherper en ontwikkelaars komen steeds vaker met VR games en applicaties die niet meer van echt te onderscheiden zijn. Er zijn zelfs manipulaties die je aan een VR headset kunt toevoegen om de ervaring nog realistischer te maken, zoals een geurmasker dat de geur van bloemen nabootst terwijl je in VR door een bloemenveld loopt, of een haptisch vest dat feedback geeft op de plekken waar je in de virtuele wereld wordt aangeraakt.
Benieuwd naar alle Virtual Reality-brillen die nu op de markt zijn? Bekijk onze blog Welke Virtual Reality Brillen zijn er allemaal? dan eens!
Welke toepassingen zijn er met virtual reality?
De meest bekende toepassing van Virtual Reality is natuurlijk gamen. Maar wist je dat VR voor nog veel meer toepassingen gebruikt kan worden? Zo zijn er bijvoorbeeld al een heleboel bedrijven die virtual reality gebruiken om hun werknemers te trainen in bijzondere omstandigheden. Denk hierbij aan stewardessen die in een virtuele omgeving een brandoefening moeten uitvoeren terwijl het vliegtuig aan het neerstorten is, of politieagenten die in virtual reality alle mogelijke scenarios van een terroristische aanslag kunnen nalopen.
Ook scholen en universiteiten maken al volop gebruik van de mogelijkheden van virtual reality. Een VR-bril biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om met de hele klas tegelijkertijd op schoolreis te gaan naar een land waar je anders nooit zou kunnen komen. Voor trainingsdoeleinden kan een VR-bril worden ingezet om een virtuele les te geven, of om studenten te helpen met het voorbereiden van presentaties of het geven van een speech. De VR-app VirtualSpeechbiedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om met behulp van een mobiele VR-bril of Oculus Go te oefenen met spreken voor een grote groep.
- Bekijk hier de medische toepassingen van Virtual Reality
- Bekijk hier de educatieve toepassingen van Virtual Reality
- Bekijk hier de bedrijfsmatige toepassingen van Virtual Reality
Hoe ziet de toekomst van virtual reality er uit?
Het is moeilijk te zeggen hoe virtual reality er in de toekomst uit zal komen te zien. Bedrijven als HTC, Oculus en Valve zijn onderhevig aan stevige concurrentie met elkaar, waardoor zij hun VR-brillen blijven vernieuwen en verbeteren. Oculus lijkt op het moment de goede weg in te zijn geslagen met de reeds verschenen Oculus Quest. Deze volledig draadloze VR-bril biedt gebruikers de mogelijkheid om Virtual Reality te ervaren zònder gebruik te maken van een dure gaming-PC en zònder loshangende kabels. Daarmee is de Oculus Quest de eerste VR-bril die voor de consument volledig mobiel te gebruiken, met voldoende kracht om VR-games op hoge kwaliteit te spelen.
Professionele VR gebruikers
Ook de grootte en het comfort van VR-brillen zullen in de aankomende jaren een verandering ondergaan. Waar de eerste commerciele VR-bril relatief zwaar en oncomfortabel was, worden VR-brillen nu steeds lichter en met het oog voor draagcomfort gemaakt. Denk daarbij aan het gebruik van lichtere materialen, opklapbare beeldschermen en het wegwerken van de koptelefoon. Zo komt Huawei in de loop van 2020 met de eerste IMAX-certified VR-bril: de Huawei VR Glass. Een VR-bril die de grootte heeft van een oversized zonnebril.
Professionele VR gebruikers zullen zich de aankomende tijd nog wel moeten houden aan de bekabelde versies van VR-brillen. Dit heeft te maken met de grafische kracht die sommige VR-games en -apps met zich meebrengen. De praktijk leert dat een grafische kaart en processor uit een computer een veel betere performance geeft dan een chipset-processor uit een standalone VR bril. Dus voor de èchte professionele game-beleving zal Virtual Reality nog steeds bekabeld aan een grafische bron gelegd moeten worden. Ook ligt er een toekomst voor de professionele VR gebruiker bij de zogeheten location-based virtual reality (afgekort tot LBVR). LBVR stelt meerdere VR-gebruikers in staat om samen - tegelijkertijd - in een virtuele omgeving met elkaar te spelen en te interacteren. Ontwikkelaars in de VR-arcade branche richten hun pijlen op dit gebied en komen steeds vaker met spellen die specifiek gericht zijn voor het arcade-publiek.
Tot slot zal Virtual Reality een steeds groter wordende rol spelen in medische en educatieve toepassingen. Waar scholen VR nog een beetje als gimmick gebruiken, zal virtual reality zich in de aankomende jaren verder ontwikkelen met specifieke VR-apps om studenten - en docenten - in een educatieve omgeving samen te laten komen. Wie weet kun je in de toekomst wel een dagje thuisblijven en gewoon je VR-bril even opzetten om op school of werk te verschijnen...