Volledige VR implementatie op 20% van alle scholen
VR wordt in de medische sector en het bedrijfsleven al veelvuldig gebruikt, maar ook scholen universiteiten blijven niet achter in de innovatie en kunnen zeker goed gebruik maken van de VR-mogelijkheden.
VR is een enorme stimulans
Een van de onderzoekers merkte op dat wanneer kinderen op een jongere leeftijd beginnen met het gebruiken van VR, ze beter voorbereid zijn op deze nieuwe manier van leren. Ook op de basis- en/of middelbare school kan het dus zeker meerwaarde hebben om een VR-headset neer te zetten, al is het maar om de leerlingen kennis te laten geven van de nieuwe technologieën. Daarnaast geeft het leren met VR een enorme stimulans voor (met name jongere) studenten om zich te verdiepen in de materie. Virtual reality geeft voor de studenten toch een hele andere beleving als het gaat om leren, in vergelijking met het ‘ouderwetse’ leren uit een boek.
Virtuele bibliotheek
Hogescholen en universiteiten verkennen de verschillende mogelijkheden van de VR-technologie; van het aanbieden van virtual reality lab-faciliteiten voor studenten op afstand, tot gesimuleerde chirurgische ingrepen om medische studenten te trainen en te begeleiden. Ook biedt VR de mogelijkheid tot een virtuele bibliotheek, waar studenten toegang kunnen krijgen tot alle informatie die zij nodig hebben, of om overal ter wereld een rondleiding te krijgen van architectuur of archeologische vondsten.
Goedkope alternatieven
Ten slotte geeft het rapport aan dat de inzet van VR binnen scholen zal blijven toenemen naarmate de soft- en hardware zich ontwikkelt. Er is nu al een heleboel mogelijk met VR, en dit is een goed moment om in te stappen in de virtuele wereld. High-end VR headsets zijn voor sommige leerdoeleinden nog (te) hoog gegrepen, maar gelukkig zijn er ook al een heleboel goedkopere alternatieven te vinden. Om studenten de eerste kennismaking met VR te laten meemaken, kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van een passieve VR-headset, waarbij je een telefoon in de headset schuift en 360° video's kunt kijken.
Wanneer je de ervaring een stapje hoger wilt maken, kun je gaan kijken naar een stand-alone headset, zoals de Oculus Go of Lenovo Mirage Solo. Om de studenten echt een ‘wow-factor’ te laten beleven, kun je eens gaan kijken naar de high-end headsets zoals de HTC VIVE Pro of de HP Reverb G2.