De controllers van Oculus Quest 2
De controllers van Oculus Quest 2 hebben een upgrade gehad. Maar wat is er precies nieuw? En zijn ze eigenlijk wel beter dan de Quest 1 controllers? In deze blog lees je de verschillen tussen de Quest 1 en Quest 2 varianten.
Oculus Quest 1 vs. Oculus Quest 2 controllers
Oculus heeft in de afgelopen jaren veel geleerd over (al dan niet haptische) VR controllers. Daarom zijn de derde generatie Oculus Touch-controllers voor de Oculus Quest 2 beter dan ooit, met een comfortabelere grip, grotere afstand tussen de knoppen aan de voorkant en opnieuw ontworpen grip en triggerknoppen die gemakkelijker te gebruiken zijn. Als je zowel de Oculus Touch-controllers van de eerste als de tweede generatie hebt gebruikt, zul je onmiddellijk herkennen dat deze nieuwe Oculus Touch-controllers van de derde generatie eruit zien als een hybride tussen de twee oudere generaties.
Nieuwe duimsteun
De knoppen aan de voorkant en de joystick bovenaan zijn nu voorzien van meer vulling rond elke knop, inclusief een nieuwe speciale duimsteun voor die games waarbij je niet vaak op knoppen hoeft te drukken. Heb je ooit per ongeluk op de homeknop gedrukt tijdens het spelen van Beat Saber? Dan ben je zeker niet de enige! Deze nieuwe duimsteun zou gebruikers moeten helpen dat in de meeste gevallen te vermijden.
Bovendien zijn de handgrepen wat groter en voorzien van een sterker batterijvak die er niet zo gemakkelijk afglijdt als voorheen. Heb je ooit de Oculus Quest of Oculus Rift S gespeeld en glijdt het batterijcompartiment er meteen af? Dat zou niet zo vaak (of nooit) moeten gebeuren met deze nieuwe controllers. Sommige gebruikers zeggen dat de nieuwe grotere handvatten ook niet in kleinere handen passen, dus houd er rekening mee dat dit voor sommige mensen een comfortprobleem kan zijn.
Haptische feedback en batterijduur van de Oculus Quest 2 controllers
De Oculus Quest 2-controllers gebruiken nog steeds een enkele AA-batterij om ze van stroom te voorzien. Hoewel dat een beetje vreemd lijkt in 2020, heeft Facebook in ieder geval de batterijduur van elke controller kunnen verlengen waardoor die AA's iets langer meegaan, vooral als je oplaadbare gebruikt.
Als laatste, maar zeker niet de minste, is de introductie van meer geavanceerde haptische motoren binnenin. Hoewel er weinig details zijn over het gebruik van deze haptische motoren, voelen de Oculus Quest 2 controllers zeker realistischer. Verbeterde haptiek betekent een realistischer vorm van feedback dat scenario's uit de echte wereld kan simuleren, zoals het verschil tussen met je vinger op een muur tikken en twee zwaarden tegen elkaar slaan. Een betere haptiek in controllers is tevens een mooie ontwikkeling voor in de toekomst, want dit is een stap vooruit in het nóg realistischer maken van VR!