De verwachte VR trends in 2022
Augmented en virtual reality beginnen een steeds grotere vlucht te nemen. Waar het enkele jaren geleden nog een leuke gimmick was voor bedrijven die iets innovatiefs zochten, is het hedendaags een echte toevoeging op de realiteit. In deze blog zetten wij een aantal VR/AR trends op een rij die wij verwachten in 2022 terug te zien.
209 miljard dollar
Volgens onderzoek van Statista wordt voorspeld dat de wereldwijde AR- en VR-markt in 2022 zal groeien tot 209 miljard dollar. Daarnaast is de verwachting dat de wereldwijde AR- en VR-applicatie verkoop/download naar de 5,5 miljard dollar zal groeien.
De laatste jaren worden AR- en VR-applicaties steeds vaker toegepast op praktische use-cases. Denk bijvoorbeeld aan het virtueel rondlopen door een huis, of het virtueel passen van een nieuwe zonnebril door middel van je telefooncamera. Wanneer er meer (en vooral betere) applicaties worden ontwikkeld, zal automatisch de totale AR- en VR-markt doorgroeien.
Hier zijn de Top 8 AR- & VR-trends voor 2022:
1. VR Training
In virtual reality is het mogelijk om realistische scenario’s te oefenen in een veilige omgeving. Hiermee kunnen kosten en tijd worden bespaard. Zo is een virtual reality training bijvoorbeeld niet afhankelijk van een gecompliceerde trainingsomgeving, maar heb je alleen een virtual reality-bril en een plek waar je deze op kan zetten nodig.
Een mooi voorbeeld hiervan is de ONERO-X Flashover koffer. Deze VR-trainingskoffer bevat een ingebouwde computer met touchscreen en 4 Oculus Quest 2-brillen. Op de computer is software geïnstalleerd waarmee brandweermannen het blussen van een brand kunnen oefenen. Naast de VR-apparatuur zit er ook een realistisch aanvoelende brandslang in de koffer (hiermee is rekening gehouden met het gewicht en de afmetingen van een echte brandslang). Zo kunnen de brandweermannen in virtual reality oefenen met het blussen van een brand, zonder zelf het gevaar te lopen van een echte brandoefening.
2. AR Product Previews
Tegenwoordig zie je het steeds vaker voorbijkomen: je kunt een app op je telefoon downloaden en wanneer je door de camera van je telefoon kijkt wordt er iets in de echte wereld geprojecteerd. Dit kan op een leuke manier (zoals een augmented reality kerstverrassing) maar kan voor bedrijven en winkels ook een hele praktische toepassing hebben.
Zo kunnen woonwinkels deze toepassing gebruiken door bijvoorbeeld een bank in te scannen in de virtuele omgeving. Wanneer jij op zoek bent naar een nieuwe bank voor in de woonkamer kun je met behulp van je telefoon de bank virtueel in je woonkamer plaatsen. Zo zie je gelijk of de kleur mooi bij het behang past, en of de afmetingen wel goed in de kamer passen.
3. VR Showrooms
Een showroom is vaak een grote ruimte waar een breed assortiment van de aanbieder uitgestald staat. Ten eerste heb je hier een grote ruimte voor nodig, maar daarnaast heb je natuurlijk ook alle apparatuur nodig om in de showroom te zetten. Met virtual reality is het mogelijk om de showroom volledig virtueel te maken. Je bent dan niet meer afhankelijk van de fysieke ruimte, en kunt (virtueel) alle artikelen laten zien die je in het assortiment hebt.
Autofabrikant KIA is al ver op weg met deze toepassing. Zo bieden zij virtuele showrooms aan voor hun nieuwste automodellen. Zonder dat de nieuwe auto fysiek in de ruimte staat is het toch mogelijk om de auto te zien, de kleur te bekijken, het interieur te zien en een rondje om de auto heen te lopen. En bevalt het wat je ziet? Dan kun je daarna natuurlijk een afspraak maken om de auto eens fysiek te bekijken.
4. AR Navigatie
Met augmented reality navigatie wordt er iets geprojecteerd waardoor jij als gebruiker makkelijker bij een doel kunt komen. Dit kan via de camera van je mobiele telefoon, maar kan bijvoorbeeld ook via een projectie op de grond.
Misschien wel het bekendste voorbeeld hiervan is de IKEA. De meeste zullen het wel herkennen: wanneer je door de IKEA heen loopt zie je allerlei pijlen op de grond staan. Deze worden heel simpel via een kleine projector in het plafond op de grond geprojecteerd. Dit is een hele efficiënte manier om ervoor te zorgen dat mensen precies weten welke route ze door de winkel moeten lopen.
Bij locaties waar je nog nooit eerder bent geweest (bijvoorbeeld een groot vliegveld) kan een AR navigatie ook handig zijn. Kijk bijvoorbeeld door de camera van je telefoon heen en zie on-screen aanwijzingen - of een route - waar je heen moet lopen om op je bestemming te komen.
5. AR Try-Ons
Steeds meer winkels bieden de mogelijkheid om iets online te passen. Van t-shirt en broeken, tot brillen en horloges. Hiervoor wordt vaak de camera van jouw telefoon of laptop gebruikt. Deze maakt een scan van het hoofd of lichaam en kan vervolgens het te passen product op jouw plaatsen. Zo zie je direct of de vorm van die zonnebril of de kleur van het t-shirt bij jou past.
Bijvoorbeeld de online brillenwinkel Charlie Temple gebruikt dit principe op hun webshop. Zij hebben geen fysieke winkel waar klanten de brillen kunnen passen, dus moeten ze het hebben van online verkopen. Om het aantal retouren wat terug te dringen is het mogelijk om vooraf de bril of zonnebril alvast (online) op te zetten om te kijken of deze goed bij het gezicht past.
6. VR House Tours
Met een virtual reality house tour is het mogelijk om via een VR-bril een rondje te lopen door een huis. Hiermee voorkom je een hoop reistijd door steeds naar een huis op- en neer te rijden. Met een realistische scan is het mogelijk om het huis tot in de kleinste details op te nemen in de virtuele omgeving.
Een virtual reality house-tour kan op twee manieren gemaakt worden: een complete virtual reality simulatie waar de gebruiker zich haast fysiek door de ruimte kan bewegen en ook spullen kan aanraken, of een meer statische 360 graden foto/video waarbij de gebruiker zich door de ruimte kan “teleporteren” (deze manier wordt ook gebruikt bij Google Maps). Met de software Matterport is het heel eenvoudig om met behulp van een 360 graden camera, zoals de Insta360 Pro 2, een 360 graden foto/video van de ruimte te maken. Deze 360 graden-content is vervolgens af te spelen op een virtual reality bril waardoor je een zeer realistische weergave van de ruimte krijgt.
7. AR Filters
Augmented reality filters worden steeds populairder. Met name de mobiele apps Snapchat en Instagram gebruiken filters als toevoeging aan foto’s en video’s. Dit kan op een subtiele wijze gebeuren (bijvoorbeeld het wegwerpen van rimpels waardoor foto’s mooier lijken), maar kan ook op de gekste manieren worden gedaan. Zo is er bijvoorbeeld een Snapchat-filter die op een (bijna eng) realistische wijze laat zien hoe jij er later als je oud bent uit komt te zien. Deze filters zijn zo ontwikkeld dat ze op basis van de fysieke gegevens van het gezicht (bijvoorbeeld de ogen, jukbeenderen en vorm van de mond) een bijzonder realistische weergave kunnen geven.
Trek dit wat verder door en je komt al gauw uit bij deepfakes. Deze technologie maakt gebruikt van een slim algoritme waardoor het een foto of video van een persoon een eigen leven kan laten leiden. Zo is het mogelijk met deepfakes om iemand wat te laten zeggen wat hij of zij nog nooit eerder heeft gezegd, bijvoorbeeld de deepfake toespraak van Mark Rutte over de klimaatcrisis.
8. In-store VR Experiences
Wat doe je als je een exclusief nieuw product hebt en je wilt dat zoveel mogelijk mensen het uitproberen? Dan kun je het product ook naar virtual reality halen. Zo kunnen veel meer mensen tegelijkertijd het product zien, aanraken en proberen. En ook hierbij geldt weer: je probeert het in virtual reality en bevalt het? Dan probeer je daarna natuurlijk het product ook in het echt.
Een voorbeeld hiervan is de nieuwe föhn van Dyson. Met een virtual reality-bril is het mogelijk om de nieuwste föhn uit te proberen. De applicatie is zo ontwikkeld dat de föhn er realistische uitziet en dat hetgeen je aan het föhnen bent op een zeer realistische manier meebeweegt.